[Rasa Terpanggil]

Ok..

Rasa terpanggil..

Tetiba tgh tgh malam gini mai rasa nak menulis apa yg panggil aku..

Haha..

Ok..

Latest news kan pasal sulli dikatakan suicide.. Dia dikatakan ada mental illness.. Salah satu sebab social anxiety dan mungkin depression.. Antara faktor dia negative / bad comments dr netizen..

Siyes.. Aku dah lama tak tengok dia.. Last aku tengok mase dia aktif kat RM dulu.. Pehtu ade satu scene tu igt member RM ckp dia ada contact sulli, dia kata dia byk je masa free kalau nk jemput dia..

So aku membayangkan dia dh sendu dalam dunia artis2 ni.. Rupanya tak.. Dia aktif je belakon.. Drama latest hotel del luna.. Haha.. Aku je tak sempat layan.. Tgk ep 1-2 pehtu terus rasa mcm citer goblin.. Terus macam alaaa.. malas la layan.. Bila tak tengok tak rase pun nk tgk.. Walau aku minat IU.. Hehe..

So 1st impression aku, aku igt dia takda job or what so ever dan dia stress la kan.. So tu bukan.. Tp bile tgk komen2 orang, dia cuba sesuai kan diri dengan org.. So last dulu aku tgk dia mcm chubby2 helok lawa je.. Bukan la gemuk.. Tp bukan la kering.. Tp hari ni aku tengok dia kurus kering sgt.. Muka pun nmpk cengkung.. So org komen dia gemuk, dia cuba kurus.. So end up org bahan jgk tak lawa la kurus sgt la.. Kalau tak ckp pasal kurus, benda lain jgk la org akan korek atau bangkitkan..

Ni perkara sama la berlaku dekat retis2 malaysia.. Yaaaa.. Kalau malaysia, tang pakaian je pun ade rules & regulations yg mmg retis2 tak payah try la pakai, mmg akan kena hentam.. Rules ni takda ditetapkan di mana2.. Tp rakyat malaysia mmg sehati sejiwa.. Pemikiran serta kelompok kepompong yg sama.. Walau memasing tak pernah bersua, derang boleh lahirkan pendapat yg sama padu dan jituuuu.. Tp artis malaysia kdg mmg saja cari pasal.. Sbb semua benda tu derang tau la akan ade kena serang punya.. Tp update mcm menempah2.. Meminta2 gituuu..

Aku nk cakap kt sini.. Walau apa jela kau buat.. Tak kira la ko dh ikut rules yg unofficial tu pun, ade jgk sekecil2 zarah netizen ni akan tak puas hati dan ada je nampak benda buruk.. Yaaa.. Benda buruk tu la akan dia tegur.. Yg baik / positif mcm tak perlu sbb benda dh elok.. Gitewwww.. So pendek kata mmg kita takkan dpt puas kan hati semua org..

Second perkara pula.. Aku ni melewati la instagram sulli.. Bila scroll2 tgk, takda pun ayat2 dia or tanda2 dia sedang depress.. Yaaaa.. Mmg kita takkan tahu apa dalaman org.. Apa effect kt org dengan kata2 kita.. Mungkin dah terlalu byk dia simpan.. End up semua dah tak boleh kawal.. Plus dia rasa dunia ni nothing dan sorang2 dia je kat sini..

1 part lagi tentang ig tu.. Aku membayang kan bila kita tiada di dunia ni nanti.. Org akan buat perkara yg sama mcm aku buat skg.. Bukak ig, tgk pic, imbau kenangan balik.. Repost / screen shot mana2 post dan buat posting doa.. Alhamdulillah jika ade yg ingin mendoakan kita.. Buat nya takda.. Lagi sedihhhh.. Ini lah penting nya silaturahim tu kena jaga.. So logik la jugak kira nya waris kita shut down kan la social media kita tu..

So di sini rasa terpanggil untuk post benda2 yg berfaedah utk ditinggalkan di ig.. Makna kata walau kita tiada sekali pun, ade la benda yg bermanafaat kan orang lain.. Mungkin itu sebahagian saham akhirat bila mana amalan2 mengajar ilmu yg berguna utk org lain.. Takda la waris kita duk kalut nk contact ig fb nk suh shut down acc kita..

Aku mula tengok balik profile aku.. Rasa macam takda benda bermanafaat kepada org pun.. Cuma update tentang diri semata2.. Bertahun2 buat benda yg sama.. Takda perkembangan hidup langsung selama 5 tahun ke belakangan ini.. Huhu

Memang kejadian sulli ni banyak memberi ikhtibar dan membuka mata aku.. So kita boleh amik ikhtibar mana yg baik buruk tu.. Semoga kita semua terlindung dalam perkara2 yg tidak elok.. Aamiinnnn..

Ok.. Aku takda statistics pasal retis suicide ni.. Tapi apa aku nk ckp, dulu2 10-20 tahun dulu mmg tak pernah / jarang dgr retis bunuh diri.. Yg aku tau dulu, masa aku kecik, curt cobin nirvana bunuh diri.. Gempar jgk laaaa.. Tp boleh dikatakan mmg susah la nk jumpa.. Malas org rakyat biasa pun.. Mmg tak pernah dgr..

Ok.. Tp compare dengan masa sekarang.. Boleh dikatakan ramai laaaa.. Mostly sbb depression.. Dan tidak diketahui umum tau2 sudah selamat.. So, mcm kes sulli ni, haters selalu kecam.. Direct terus dia tau / dapat.. So conclusion aku utk kes ni.. Socmed mmg punca this kind of disease.. Samada menyakiti or tersakiti.. Both in the same platform.. So rase ade logik jgk la org2 dulu jarang kena mental illness ni.. Sbb socmed takda dan kalau derang kena bahan pun ikut nasib la masuk surat khabar dll... Takda la kena bahan atas muka direct terus tau.. Sempat la sejuk dulu gosip lama sebelum sampai gosip baru.. Kalau keluo tv or paper.. Haha..

Tp.. Lain zaman lain cabaran..dulu2 cara hidup, gaya hidup jauh berbeza dgn org sekarang.. Sekarang kalau artis, mungkin banyak peluang rejeki tu.. Tp compare waktu dulu, tiada offer spt sekarang..

Bahkan aku rasa retis2 ni elok asal2 jadi pelawak.. Sbb kalau ko melawak, ko boleh cover menyanyi, berlawak, berlakon malah mengacara.. Sbb org suka org yg energetic lawak dan havoc kn suasana.. Plus sbb tu derang blh mengacarakan rancangan nyanyi.. Mengacara sambil berlawak.. Plus ade selingan menyanyi.. Jimat utk byk bakat di situ.. So sgt market la blh cover byk job..

Tak ckp la pelakon / penyanyi tu tak market.. Tp bila ade value added pd diri memasing tu, tu yg mengekalkan anda dalam industri.. Cth kalau penyanyi.. Dia be able to compose lagu, main instrument malah boleh ajar vocal.. So nmpk x bakat tu bukan sekadar menyanyi.. Tp.. Marketing pun penting memasing kena teror.. Tu la guna utk promote diri / product dll..

Ok.. Terlalut citer pasal bakat pulak.. Padahal nk citer socmed tiada di masa dulu je.. Membuatkan ramai yg hidup dgn aman.. Tp bak ckp td la.. Cabaran dulu skg lain.. Atau mgkin dulu awareness ttg mental illness ni kurang.. Hoho

Sekian laaa.. Tak tau nk tulis apa dah..

Comments

Popular posts from this blog

[New Template]

[Finishing 2020]

[23 February 2015]