[Trip to Kuala Berang]

Untuk siapa-siapa yang tak tahu..Kuala Berang adalah di Terengganu..Terletaknya Empangan Kenyir hasil daripada Tasik buatan manusia a.k.a Tasik Kenyir..

So, aku pernah la sampai kuala berang ni..bermalam di rumah kawan aku selama 3 hari 2 malam.. di suatu petang, beliau telah membawa ak ronda-ronda naik motor..rupa-rupanya, rumah dia dekat sangat dengan empangan tu..dia bawa la aku ke sana..dari jauh nampak dah tesergam tinggi "deng" tu..dan bunyi air mengalir dengan deras..bunyi air terjun..yang air terjun tu air bukit..penduduk kampung membuat tadahan dan sistem perpaipan ke rumah masing-masing..nahh..dorg pun dapat air free live dari bukit..tau-tau la air bukit macam mana..sejuk woo..so, sepanjang duduk rumah dia tu, 5 kali sehari mandi..sungguh menyegarkan!

Tapi sayang..tak boleh masuk..kawan aku tu cakap, kalau dulu-dulu boleh naik atas empangan tu, sekarang tak boleh..mungkin ada issue security kot..so, kita boleh nampak 2 side..1 takungan tasik, 1 lagi macam sungai..yang best nya, belah sungai tu, air dia hijau...padahal aku pernah tengok 1 side je..so,tak tau belah tasik tu kaler ape..obviously, mestilah hijau kan..

Ini antara paparan gambar yang berjaya di snap..gambar ni diambil dari atas sebuah jambatan..


Nampak tak bulatan merah yang aku bulatkan tu? tula antara air-air yang dilepaskan dari empangan yang aku cakap tadi kaler hijau tu..kalau stright lagi dari jambatan ni, kita akan jumpa TNB..TNB ni la yang handle empangan ni..


Nampak tu?Tula pagar nak masuk ke empangan dan loji jana kuasa TNB..huhu..nampak tak bulatan merah tu?tu aku bulat jalan membukit yang menuju ke "deng" tu..sayang-sayang..tak de gamba "deng"..hurmmm..ok,belah kanan jambatan ni ada air terjun..macam gamba di bawah ini..


So, tak nampak sangat la kan..huhu..

Thats all trip for today..daaaa...

*aku datang tanpa dirancang..ayah kawan aku kata, kalau tak,boleh bermalam atas bot kat tasik..mesti lagi best..maybe another trip la kot..huhu


Comments

Popular posts from this blog

[New Template]

[Finishing 2020]

[Seterusnya..Aku Tak Normal Sangat]