[Gout]

Lately orang terdekat aku banyak yang kena gout.
Umum memang tau gout tu ape kan..
Kalau aku memang aku relate kan makanan laut, telo, dengan gout..

Baru-baru ni bapak aku duk pedih-pedih sendi,
katanya gout..
padahal sepanjang 27 tahun aku hidup dengan dia ni,
yang aku tau dia memang jaga makan..
memang pantang kicap, kekacang, togey, bendi..
kalau seafood pun ikan jela dia makan..
udang sekor dua dalam setahun..
itu pun boleh kena serangan gout..

Time lebih kurang bapak aku, abang ipar aku pun kena jugak..
Pastu yang aku tau ada abang kawan aku kena jugak..
Ayah dia pun..

So,
dengan beberapa incidents ni, aku pun duk terfikir,
"Eh, pompuan tak kena gout ke?"
"Rata-rata lelaki je.."

Pastu aku duk terbayang kan kawan aku..
perempuan..
memang dari kecik dia makan seafood je.
udang sotong dll..
hari-hari..
memang tak usik ayam langsung..
dia tak kena pulak gout..

Lantas, hari ni aku pun menggoogle la..

rupa-rupanya,
"1 dari 100 orang akan kena gout (Malaysia)"
"Perempuan pun berisiko kena gout SELEPAS putus haid"

wahhhh..nampak tak?
dari situ aku boleh buat analisis dah..
Inilah antara hikmah haid yang perempuan-perempuan tak nampak..

Mungkin bersama-sama haid itu, asid terlebih tu dibawa keluar.
Alhamdulillah..terhindar dari risiko gout..
Tapi..tetap kena control makan ye..
Ape-ape pun, 
"bersederhana lah.."

* Hari ni ada akak ofis bawak alat measure blood preasure..tu jadi mcm mementingkan kesihatan sket hari ni..hehe.. pastu makan pagi tadi makan soto, pastu duk asing-asing kacang dan togey, sebab nak pantang macam bapak aku jugak kononnye..tu yang teringat-ingat sampai tertulis post ini

Sumber: http://panduanpercuma.info/kesihatan/1031/fakta-tentang-penyakit-gout/


Comments

Popular posts from this blog

[New Template]

[Finishing 2020]

[23 February 2015]