[BR1M 2016]

Hoho..
Semalam..
Bapak call..
Masa tu tengah meredah jam nak gi menara MITI sebab nak ambik dokumen punya pasal..

Then,kat trafic light aku call la dia balik..

Rupanya,dia kata ada surat br1m dia sampai..suruh update dia punya..

Hahaha..
Sebab sebelum-sebelum ni aku la yang tukang update..macam tahun lepas aku la yang masukkan no akaun..
Lagi pula memang pakai emel aku..
Hahahahahaha..

So, pagi ni,
aku pun kemas kini kan la br1m dia tu..
Asalnya aku dah lupa..
Tetiba baru teringat..
Terus aku update la..

Ok..
Bila gi kat page br1m tu,
Kluo la popup cakap dia tak support kalau guna peranti mobile..lebih kurang gitu la ayatnya..lupa dah aku..

Pastu,
Aku kan bukak pakai opera phone ni je..
so, form nya tak keluo la..
So,
Solution nya,
Pergilah kat setting browser..
Di situ boleh pilih view apa..

Macam opera,dia jatuh dalam kategori "user agent"..
So, default dia set "mobile"..
So aku tukar la "desktop"..
Dannn nahhhh..
Keluo la borang berkenaan..

Hehehe..
Aku syak la..ramai orang guna mobile device je sekarang ni..
Kena pak cik mak cik,tiba tak boleh bukak form tu,gagau dia cari laptop/desktop..
Hurmmmmmm..

Takpelah..anggap jela semua orang dah tau..heheheheh..

So..klik la dekat tab kemas kini permohonan..
Nanti dia suh masukkan no ic tanpa sengkang ye..terus masuk 12 digit..

So..tahun ni sistem dah upgrade..
Hahahaha..
Ada soalan keselamatan..
Dua kali dia tanya..
1st poskod didaftarkan dulu..
2nd emel yang didaftarkan dulu..

Hahahahaha..
Aku yang tolong bapak aku daftar..
Mestilah aku ingat..
Dannnn..patut la bapak aku terus call aku suruh update..
Mungkin dah sangkut kat emel ni..
hahahahahahaha

Ok..dah setel soklan tu,
Masuk la ke form yang nak dikemaskini tu..
Ok..form pun dah upgrade..
Macam lebih dynamic..

Hehehehe..tapi aku tengok last update bapak aku ni 16/12.dia ni dah update ke sebenarnya?tula kalau tengok kat entry yang lepas,aku call bapak aku nak tanya tu la.. Tapi tak angkat..mungkin dia gi masjid..memang tak bawak talipon..

So,takda nak edit apa pun,just tekan button kemas kini..pastu kluo popup setuju ke tak..check kotak tu dan submit..
Hehehe..
Then,kluo la option suh kita print..aku pun print la dalam pdf version..so,save jela pdf itu..
Itu sahaja..

*nasib tak hang..sebab tarikh nye 15/12-31/12/2015.. Nak last-last nanti baru hang kot..kikikiki..tak pun dia dah upgrade server..
Nah link https://ebr1m.hasil.gov.my/Default.aspx

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

[New Template]

[Finishing 2020]

[Seterusnya..Aku Tak Normal Sangat]