[Getah scrap]

Macam biasa lah..
Malam malam sebelum tido..
Bukak fb..
Scroll scroll..
Papppp..
Terbaca ada member share siakap keli punya post..
Pasal penoreh getah..

Hoho..
Bila sebut penoreh getah ni,
Kenangan dooooww..
Masa kecik yang indah..
Walau susah..
Kais pagi makan pagi..
Cehhhh..
Ingat lagi..
Hoho..
zaman aku kecik dulu, getah sekilo 50sen..
 Nak dapat 
sekilo tu jenuh uols.. 
Time hujan,time musim luruh,memang tak dapat nak menoreh le..
So income nya kurang..
Ada kala memang takda se sen pun..
Masa tu adik beradik aku kecik kecik belaka..
Akak akak aku majoriti sekolah lagi, sorang dua di u..
So,belanjawan time tu amatlah ketat..
Memang kena plan betul betul..

Kalau makan tu boleh kira je bila time ada lauk..
Tapi sedak je makan nasi dengan garam,gaul minyak bekas gorenh ikan..kicap kadang2 ade..lauk paling mahal ikan bilis..abes badan,makan kepala jela..
hahahaha.. 
Mak aku sangat kretif bab sumber makanan ni..kalau takda beras pun, tak ingat dah makan apa..yang aku tahu,tak pernah pun berlapar dulu..

Kat luar rumah,mak aku tanam macam macam..bela ayam..so boleh makan telo dan daging ayam sekali sekala..makan lempeng hari hari pun takpa..

Syok wooo..

Gi ladang tolong ngutip getah..tp aku banyak kutip biji getah je..sbb aku dikira junior lagi la time tu..akak dan abang aku yang banyak kerah tenaga tolong mak ayah aku.. Hehe..aku ikut jugak gi ladang sebab takda orang nak jaga la kalau duduk kat rumah..

#kenanganpenorehgetah #anakfelda #makbapakpeneroka 

*kesusahan tu sebagai pengalaman yang mematangkan diri..alhamdulillah..mampu berdikari walau sedikit sebanyak..hehe.. 

Comments

Popular posts from this blog

[New Template]

[Finishing 2020]

[23 February 2015]